Vyberte stránku

V roce 2017 výzkum Statista konstatoval, že 81 % obyvatel USA aktivně využívá sociální síť. Podobné procento je to i v Evropě a dalších vyspělých zemích. Celosvětově je to 2,34 miliardy lidí. Podle výzkumu týdeníku Adweek mají lidé tendenci trávit téměř 2 hodiny denně na platformách sociálních médií. To znamená, že je pravděpodobné, že vaši zákazníci nebo vaše cílová skupina jsou k zastižení online právě na platformě sociálních médií.

A vaše firma na ně může dosáhnout… potenciálně každý den.

Už to samo o sobě by mělo být pro každého obratného obchodníka dostatečným důvodem pro to, aby se zajímal o marketing na sociálních médiích a využíval ho. Ale skutečnou třešničkou na dortu je, že sociální média jsou dnes nejhospodárnějším marketingovým kanálem.

Můžete cílit podle věku, pohlaví a geografické polohy.

Můžete cílit podle demografických údajů jako jsou vzdělání, finanční poměry, generace, domácnost, důležitá data (narozeniny, svátky…), politická orientace, vztahy… 

Můžete cílit podle zájmů v nejrůznějších oblastech.

Dokonce dokážete cílit i na základě chování! Sociální síť si totiž pamatuje, jaký postoj její uživatelé zaujali k nejrůznějším výročím, k automobilovému průmyslu, k charitě, k migraci, k financím, co a za jakých okolností nakupovali… je toho opravdu hodně.

Dnes je možné zasáhnout a získat fanouška vašeho produktu i dále angažovat člověka z vaší cílové skupiny za méně než třicet korun. Čtete správně, za stejné náklady jako pivo po obědě.

Přemýšlejte o tom.

Představte si, že byste měli 1 000 lidí, fanoušků, kteří sledují vaše podnikání, důvěřují vám a projevují zájem o vaše výrobky nebo služby.

Co kdybyste jich měli 2 000 fanoušků? Nebo co kdybyste jich měli 480 000 jako State Bicycle Co.?

State Bicycle Co. prodává kola a vše co si jen dokážete představit pro cyklistiku. Přišla na mnoho způsobů, jak oslovit cyklisty z čím dál tím širšího okolí. Jedním z nejpopulárnějších je jejich fotosoutěž, ve které každý týden odměňují fanouška, který zašle nejlepší fotografii na zadané téma (například „kolo, které dostalo nejvíc zabrat“). Dokonale se zde projevuje léty ověřený fakt, že na Facebooku příspěvky s obrázky získávají 5,5 krát více lajků než jejich čistě textoví bratříčci. Tato vytrvalá snaha byla bohatě odměněna. Od roku 2013 se počet followerů jejich značky zvýšil ze 4 500 na 450 000. 12 % přístupů na jejich webové stránky (a konverzí) přichází z FB, za pětinovou cost per click než ostatní reklamní platformy. A těchto 12 % jim teď každý rok vydělává 500 000 dolarů. 

Takhle se buduje masivní povědomí o značce.

Společnost SAP, německá jednička v oboru podnikových informačních systémů nyní přiznává, že do roku 2016 používala sociální sítě spíše chaoticky. Občas její zaměstnanci nekoordinovaně zveřejnili příspěvek k některým produktům nebo událostem. V roce 2016 SAP zahájil marketingovou kampaň na sociálních sítích s pozoruhodnými výsledky:

  • Má nyní o tři miliony více zmínek o značce než jejich největší konkurent. Přestože má o jeden milion méně followerů než dotyčná konkurence.
  • Vyšší hodnocení v žebříčcích nejhodnotnějších značek BrandZ Most Valuable Brands a Interbrand’s Most Valuable Brands.
  • 100 000 zmínek o SAP během své každoroční oborové konference SAPPHIRE NOW.

Sociální sítě k dnešním firmám už neodmyslitelně patří a stále více firem si tuto skutečnost uvědomuje. Společnosti ve zmíněných případových studiích si v určitém okamžiku uvědomily, že najmout si na marketing na sociálních sítích odborníky není žádná ostuda, ale výnosná investice. Nejen proto, že externí copywriter neudělá firmě ostudu hrubkami, ale hlavně pro dlouhodobý plán komunikace, který půjde ruku v ruce se stylem komunikace společnosti a sbudování značky. 

Mezi sítě, které čeští uživatelé internetu nejvíce znají či používají, patří

YouTube (98 %)
Facebook (97 %)
Instagram (81 %)
LinkedIn (49 %)

Jak to lze dělat?

  • Profil a novinky – firma tímto způsobem zveřejňuje novinky o své činnosti, službách a produktech, podobně jako to dělá na svých webových stránkách nebo v tisku
  • Společenská odpovědnost – firma používá sociální sítě k propagaci a provozu svých charitativních iniciativ, na které je v tradičních médiích málo prostoru. Sociální sítě umožňují zapojení širokého spektra příznivců
  • Hry – firmy organizují různé hry pro zábavu, ale i vzdělání svých zákazníků. Např. banky mohou představovat hry, ve které se lidé učí hospodařit s penězi či mohou organizovat fiktivní obchodování s cennými papíry
  • Zákaznický servis – firma využívá sociální síť jako další kanál, kterým umožňuje zákazníkům, aby pokládali své dotazy a požadavky. Odpovědi na nejčastější otázky pak slouží i ostatním uživatelům/zákazníkům
  • Monitoring a aktivní komunikace – firma může pomocí specializovaných nástrojů hromadně sledovat, co o ní ostatní uživatelé říkají a zdali jsou tyto zmínky pozitivní či negativní. Ve vybraných případech (zejména těch negativních zmínek) může firma uživatele napřímo oslovit a pokusit se změnit jeho názor na firmu v pozitivní
  • Prodej – Facebook je první sociální síť, na které si firmy mohou zřizovat plnohodnotný eShop. Facebook má dokonce připraven svůj vlastní platební nástroj Facebook Credits, kterým lze hradit zboží či služby

Samozřejmě jak to bývá, žádná firma nemá na skladě svého specialistu pro sociální sítě a jen tak to někomu „hodit na hrb“ není zrovna ten správný postup. Nezapomeňte, že sociální sítě jsou obrazem vaší společnosti směrem k zákazníkovi a tato komunikace vyžaduje profesionální přístup. Tedy strategii, kvalitní fotografie a text připravený ideálně od copywritera. Tedy bývá běžné, si tyto služby outsourcovat. U nás v B-effective.cz správu pro klienty děláme a tedy víme kolik snahy taková správa firemní Facebook stránky stojí času a energie. Ale určitě se vyplatí.