Vyberte stránku

Když plánujete kampaně, dejte kampaním jméno. To by mělo být krátké, ale dostatečně popisné. Například: „Letní výprodej 2018“. Tento název jasně říká o čem kampaň je a dokonce i rok kampaně. 

A teď řekněme, že kampaň poběží na Facebooku a bude to prokliková kampaň. Tedy budete platit za kliknutí. Značí se cpc. 

Jak změříte efektivitu této kampaně v Google Analytics?

Ano, Facebook vám dá nějaké informace. Dokonce i podrobnější, máte-li na webové stránce umístěn Facebook pixel. Ale pořád vám neřekne nic o přesném chování návštěvníků kampaně na webu. Neřekne vám kolik z návštěvníků této kampaně splnilo další konverze na webové stránce. Proto potřebujete vidět v Google Analytics ty návštěvníky, kteří přišli z této placené kampaně. 

Zde přichází na řadu UTM tagy.

Pojďme k naší fiktivní letní akci. Stránka na kterou chcete potenciálního zákazníka přivést (v marketingu se jí říká landing page) má adresu například www.mujobchudek.cz/akce. Je to stránka kde jste například vystavili všechno zlevněné zboží.

Odkaz, který tedy vložíte do kampaně by měl být doplněn o UTM tagy. Tedy značky, které Google Analytics řeknou co je to za akci a odkud ta akce je. Tyto údaje si Google Analytics u každého návštěvníka uloží a vy k nim máte následně přístup.

Odkaz naší fiktivní kampaně fiktivního e-shopu by tedy vypadal následovně:

www.mujobchudek.cz/akce?utm_campaign=letni+vyprodej+2018&utm_source=facebook&utm_medium=cpc

K naší landing page je přidaná část

?utm_campaign=letni+vyprodej+2018&utm_source=facebook&utm_medium=cpc

Začíná to znakem „?“ a za ním následuje

utm_campaign=letni+vyprodej+2018

Toto sděluje Google Analytics, že odkaz je z kampaně s názvem „letni vyprodej 2018“. Ty znaky „+“ mezi slovy se promítnou v Google Analytics jako mezery. Ovšem pozor, pokud budete používat nástroj pro generování UTM tagů, použijte raději podtržítko a nebo název kampaně bez mezer. 

Jako další v URL adrese pokračuje sekvence 

&utm_source=facebook

Znak „&“ je jen spojením dalšího řetězce a oznamuje, že značky UTM pokračují. Source je Zdroj coby dimenze Google Analytics. A stejně tak pokračování

&utm_medium=cpc

si Google Analytics uloží jako dimenzi Médium.

Super. Teď máte odkaz z kampaně označen. Ale kde jej najdete v Google Analytics?

Přejděte do pohledu Akvizice – pak Kampaně – všechny kampaně a z hlavní stránky zvolte sekundární dimenzi Zdroj / médium.

Pak uvidíte všechny návštěvníky z kampaní. Název kampaně, zdroj i médium jste vložili do odkazu a zde můžete vyhodnotit návštěvnost z této vybrané kampaně.

Google Analytics kampaně

Pokud si chcete tvorbu adres s UTM tagy ulehčit, můžete využít nástroje přímo od Google a vytvářet si adresy elegantně

https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Postačí do okénka Website URL vložit adresu cílové stránky kampaně, do Campaign Source dát zdroj, tedy Facebook, Google, newsletter a tak podobně), Medium je třeba cpc (cost per click – platba za kliknutí, email, display), Campaign Name je název kampaně, Campaign Term a Content jsou volitelné pokud máte potřebu jednotlivé reklamy více rozlišovat.

V okénku dole pak budete mít automaticky vygenerovanou URL adresu. Jelikož se jedná přímo o nástroj Google, odkazy zde jsou velmi pravděpodobně správné. Pokud si adresu s UTM tagy skládáte sami, je dobré si ji předem ověřit třeba zde na této adrese

https://digiguru.xyz/utm-validator

Generátorů UTM tagů je více. Můžete vytvořit i vlastní excel soubor který vám bude automaticky UTM tagy doplňovat a nebo využívejte rozšíření Google Chrome. I Facebook nabízí stránku kde si můžete odkaz s UTM parametry vytvořit.

https://www.facebook.com/business/google-analytics/build-your-url

Ještě jedna poznámka na závěr. Pokud provozujete kampaně z Google Ads – dřívěji pod názvem Adwords, není potřeba dávat odkazy s UTM tagy. Google si tyto kampaně značkuje sám a v Google Analytics je přehledně najdete v menu Akvizice – Google Ads.

Teď už vám nic nebrání efektivně měřit své kampaně na externích médiích skrze UTM tagy.